Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Kokkiopiskelijat tuoreistavat koronakevään ruostuttamia taitojaan – opettaja: "Jopa veitsenkäsittelyssä on puutteita, sitä treenataan"

Kokkiopiskelijat pitävät omaa ravintolaa, sillä etäopetus ei korvaa oikeaa keittiötä. Osalla valmistuminen viivästyy.

Kokkiopiskelijat Timi Hellman ja Avely Lindepuu sekä keittiömestari Pekka Paarela viimeistelevät annosta. Video: Minna Rosvall / Yle Kuva: Yle
Minna Rosvall

Keittiössä vallitsee kuumeinen, mutta järjestäytynyt tunnelma. Turun ammatti-instituutin Taito-ravintolan salissa istuu aivan oikeita asiakkaita, ja tarjoilijaopiskelijat kiidättävät annoksia heidän eteensä.

Kolmannen vuoden kokkiopiskelija Avely Lindepuu on mukana ryhmässä, joka pyörittää omaa à la carte -ravintolaa Turun ammatti-instituutissa.

Ankka-annos lautasella
Yhden opiskelijoiden oman annoksen pääraaka-aineena on ankkaa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Ensi keväänä valmistuva Lindepuu viimeistelee annokseen tulevat kasvikset pannulla ja kokoaa annoksen, jossa pääraaka-aineena on ankkaa. Etäopiskelun hän kokee todella hankalaksi.

– Tarvitsen apua, jota koulussa saa. Keittiöhommia ei opi sillä, että katsoo reseptejä. Jäi epäselväksi, miten annokset ja erityiset komponentit kootaan. En opi millään niitä niin, että katson netistä, se pitää oppia tekemällä, kertoo Lindepuu.

Tällä kertaa annos onnistui mainiosti, kun se tehtiin opetuskeittiössä.

Olivia Viljasen valmistuminen puolestaan viivästyy koronan vuoksi. Hänen piti valmistua joulukuussa, mutta se siirtyy nyt kevääseen.

– En päässyt suorittamaan riittävästi keittiötunteja koulussa. Taitaja-kisoihin ja SM-kisoihin olen tosissani menossa keväällä ja haluan huippukokiksi, kertoo Viljanen seuratessaan annokseensa tulevien punajuurien lämpötilaa niihin työnnetyllä mittarilla.

Keittiömestari Jouni Vyyryläinen neuvoo opiskelija Olivia Viljasta.
Keittiömestari Jouni Vyyryläinen opastaa kokkiopiskelija Olivia Viljasta turskan leikkaamisessa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Nora Hillgenille puolestaan aiheuttivat hankaluuksia à la carte -opintoihin liittyvät kaksi tehtävää, sillä hänellä on keskittymishäiriöitä.

– Tehtävät täytyy näyttää minulle lähipetuksessa, jotta ymmärrän ne. Koulussa sain tehtyä ne yhden päivän aikana ja opetin lopulta kavereita tekemään vastaavia tehtäviä, kertoo Hillgen.

Opettaja korostaa lähiopetuksen merkitystä

Keittiömestari Jouni Vyyryläinen kiertelee luokassa, jossa oppilaat pilkkovat monenlaisia raaka-aineita kalasta ja hirvestä hedelmiin ja perunoihin.

Vyyryläinen korjaa vaistomaisesti nuorten otteita, joilla he käsittelevät veistä. Tekniikat ruostuivat paikoin kevään etäopetuksessa.

– Vaikka sanotaan, että jos opit kerran, opit sen. Veitsenkäsittely vaatii ylläpitämistä. Ei veistä samassa mittakaavassa kotona tule käytettyä kuin täällä. Siinä näkyi ihan selkeitä puutteita ja nyt sitä on pyritty treenaamaan. Se vaatii työtä, kertoo Vyyryläinen.

Perunoita paloitellana kokkiveitsellä.
Veitsitekniikkaa on harjoiteltava paljon, jotta se alkaa sujua. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Keväällä opiskelijat suorittivat etäopiskeluna à la carte -ravintolan pitämisen teoriaopinnot.

Nyt kahden viikon aikana asiakkaille valmistetaan oikeita annoksia, joiden pääraaka-aineina on muun muassa turskaa, hirveä ja ankkaa. Näiden viikkojen jälkeen opiskelijat lähtevät työelämään antamaan näytön osaamisestaan useiden viikkojen ajaksi.

– Tiettyyn pisteeseen asti voidaan opettaa tietokoneen avulla, mutta käytännön kokemus on aikamoinen osa kokin ammattia ja sitä on vahvistettu, kertoo Vyyryläinen.

Hän on kiitollinen ravintoloille yhteistyöstä. Ne ovat ottaneet opiskelijat vastaan koronasta huolimatta. Yhteistyön ansiosta opiskelijat pääsevät suorittamaan opintonsa ajallaan.

Keittiömestari Jouni Vyyryläinen opastaa opiskelija Tommy Suomensaloa.
Keittiömestari Jouni Vyyryläinen opastaa kokkiopiskelija Tommy Suomensaloa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Valtiolta avuksi koronarahaa

Turun ammatti-instituutti on saanut lokakuussa valtiolta 1,3 miljoonaa euroa koronakevään oppimistuloksiin vaikuttaneiden puutteiden korjaamiseen. Rahoitusta voi käyttää vielä ensi vuoden puolella.

Erityisesti pyritään siihen, että opiskelijat pystyvät suorittamaan opintonsa ja valmistumaan ajallaan.

Työssäoppimispaikkoja ei saatu Turun ammatti-instituutin palvelualuejohtaja Hannu Immosen mukaan koronakevän aikana tarpeeksi. Siksi osalla opinnot viivästyvät.

– Opiskelijat saivat suorittaa keväällä tarvittavia jaksoja oppilaitoksen omissa ravintoloissa kuten Lemminkäisenkadun Taito-ravintolassa ja Bore-laivalla, jotta valmistuminen turvattiin, kertoo Immonen.

Jokaisessa koulutalossa on nyt syksyllä menossa lähiopetus, ja esimerkiksi kokkiopiskelijat pääsevät suorittamaan työssäoppimisjaksonsa oikeissa ravintoloissa.

Jo ennen koronaa valtio on panostanut ammattilliseen opetukseen. Turun kaupunki sai kesällä noin 2,5 miljoonaa euroa, jolla pystytään hankkimaan noin 30 opettajaa tai ohjaajaa lisää.

Lähiopetusta ja ohjausta on instituutissa lisätty jo vuoden 2019 syksystä, ja osa näistä lisärahoituksista kattaa myös nämä panostukset.

– Erityisesti peruskoulusta tulevat opiskelijat saavat keskimäärin kuusi tuntia lähiopetusta joka koulupäivä. He oppivat näin tulemaan joka päivä töihin. Ammatilliseen opetukseen panostetaan nykyisessä hallitusohjelmassa, kertoo Hannu Immonen.

Lue myös:

Uskallatko ostaa lampaan sisäelimiä tai punalappuisen lohen? – Nuoret kokit näyttävät, miten hävikkiruoka taipuu herkuksi

Turun ammatti-instituutissa kokkaa Suomen mestari – "Fiilis kilpailun aikana on tärkein"

Suosittelemme